Menu

Livet Tro

Lev livet med en fremtid

Har du lyst til at vide, hvordan fremtiden bliver? Hvordan den bliver for Danmark, for dig selv og for din familie, eller for vores klode?

Vi er alle optaget af fremtiden, for det er der, vi vil tilbringe de kommende dage. At checke DMI, yr.no eller anden vejrservice, for at se hvordan vejret bliver i morgen, er en fast rutine for mange af os. Det føles rart at have forberedt sig på vejret i morgen, så man kan tage det rigtige tøj på. Med mere computerkraft er vi lovet at kunne se meget længere ind i fremtiden. Den der kender fremtiden, har en fordel i nutiden.

Du har sikkert mødt nogle kristne, der enten fortæller om en dommedag eller en himmel. Og alt sammen i fremtiden. Det lyder skørt, for det er jo ikke noget, der er baseret på videnskabelige beregninger eller politiske analyser. For vi ved jo alle, at ingen på kloden egentlig kan sige meget om fremtiden. Og dog.... Du har måske hørt om astrologer, clairvoyante eller mennesker med specielle evner, som har forudsagt begivenheder, eller hørt om nogen, der har fremsat påstande om fremtiden. Måske nærer du en lille fascination over, om det kunne have noget på sig. Hvem ved, måske er der nogen der kan sige noget om fremtiden?

Som troende kristne baserer vi vores liv på tanken om, at en Gud har åbenbaret ting for os mennesker, givet impulser til skribenter, der så har skrevet ned i Bibelen, hvad menneskeheden har brug for at vide om livet, fortiden, nutiden og fremtiden. Dette er en tro, vi har grebet fat i. Noget, vi har besluttet os for at tro. Vi oplever det ikke som en tro på et juleeventyr, men en tro der er baseret på historiske begivenheder, blandet med menneskers fortælling om Gud, og krydret med vores egen oplevelse af, at dette er godt at vælge. Det er personligt, og det virker.

Jeg vil "give jer en fremtid og et håb", siger Gud i Bibelen.

Vished om fremtiden giver ro i sindet

Uanset hvilket ståsted du har i livet, vil det at kende fremtiden ofte give en indre ro. Denne ro i sindet er noget en troende kristen får, når man forstår og læser, hvad Bibelen siger om fremtiden. Det centrale tema i hele Bibelen er ordet "genoprettelse". At reparere noget, der er gået i stykker. At gøre rent og sætte det i stand, som er i stykker. Og det, der giver sådan en ro i sindet er, at det hele er tiltænkt "mig". At være en kristen er at se positivt på livet og fremtiden. Det betyder ikke, at vi ikke kan plages af tvivl, depressioner, mørke tanker og andet ubehag. Troen på Gud løser ikke nødvendigvis alle psykiske problemer. Men vi taler om den ideelle tanke, som fremsættes i Bibelen, og som vi alle har mulighed for at gribe fat i, hver af os på vor egen måde.

Vi tror, at kun Gud kender fremtiden

For troende kristne er der bred enighed om, at kun den Gud, der fortælles om i Bibelen, kender fremtiden. Når vi læser Bibelen forstår vi, at alt en gang var godt i verden, at så kom der en global kulde, som i fortællingen om Narnia, men at den frosne tilstand er dømt til at tø op, på grund af Jesus Kristus. At verden en gang i fremtiden skal genoprettes til den gode tilstand, det engang var i. Hvordan dette vil foregå eller blive, er der dog mange fortolkninger på. Og det er nok her du selv bør undersøge, hvad Bibelen fortæller.

Der er noget godt i vente

Adventister har faktisk fået navn af "advent" eller det "at vente". Og det vi venter på, er at Jesus Kristus skal komme tilbage til denne verden, og afslutte lidelse og død, og oprette en ny verden, hvor alt er godt. Dette håb er bygget på, hvad Bibelen fortæller os. Hvis du ikke deler denne tro med os, forstår vi selvfølgelig at dette kan virke skørt og enfoldigt, og det er faktisk også hvad forfatteren Paulus mente, da han konkluderede at "om dette ikke er sandt, er vi nok de tåbeligste af alle mennesker". Men den risiko er vi bevidst, og alligevel er vi overbevist.

Dette er fremtiden

At have vished om en fremtid medfører ikke, at vi ikke skal gøre det bedste ud af nutiden. Hverken for os selv, dem vi omgiver os med, eller vor verden i almindelighed. At kende fremtiden giver derimod inspiration, til at leve med et ønske om at "genoprette" det gode i alle forhold. Hvad enten det gælder mennesker eller dyr, os selv eller miljøet. For når vi er optaget af genoprettelse af det gode, kopierer vi Guds tanke. Her er et lille sammendrag af, hvad Jesus og Bibelen siger om denne fremtid. Så ser du, hvad der inspirerer os, hvad der driver os, og hvorfor vi glæder os til fremtiden.

"Tegnet på Menneskesønnens* komme vil derefter vise sig på himlen, og alle jordens folkeslag vil jamre højlydt, når de ser Menneskesønnen komme på himlens skyer med kraft og megen herlighed. Da vil jeg sende mine engle ud under gjaldende trompetfanfarer, for at samle mine udvalgte fra alle fire verdenshjørner, fra jordens og himlens yderste grænser. Derefter så jeg en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var forsvundet, og havet var der ikke mere. Jeg så den hellige by, det ny Jerusalem, komme ned fra himlen, parat til at tage imod sine indbyggere som en brud, der har smykket sig og er parat til at møde sin brudgom. Så hørte jeg en høj stemme fra tronen: Se! Guds bolig er nu hos menneskene. Han vil bo sammen med dem, og de skal være hans folk. Han vil tørre hver en tåre af deres kind, og der skal ikke længere være død eller sorg, skrig eller smerte. Alt det gamle er forbi." *(Jesus omtales i Bibelen som "Menneskesønnen")

Kunne du tænke dig at opleve dette? Har du lyst til at vide mere om, hvad Bibelen siger om fremtiden - så vil vi gerne vise dig vej.