Menu

Ny kommunikationsleder i ADRA

24.10.2023

Laura Nygaard Nielsen er ADRA Danmarks nye afdelingsleder, der fremover skal sætte retningen for organisationens fundraising og kommunikation. Hun er ikke ny i huset, idet hun gennem de seneste 10 år har haft ansvar for arbejdet i Uganda.

“Det var meget mærkeligt ikke selv at kunne se mine kolleger i øjnene, da de fik nyheden. De fleste var selvfølgelig overraskede over, at en af kandidaterne til stillingen havde været intern,” fortæller Laura og smiler.

Da medarbejderne i ADRA Danmark på et personalemøde fik at vide, at Laura Nygaard Nielsen skulle være ny kommunikationschef, var hun ikke selv til stede, men derimod på Himmerlandsgården for at give en hånd med på SABUS’ SommerCamp (tidligere Børnelejr).

Laura har haft sin gang i huset siden 2013, da hun blev ansat som koordinator for ADRA Danmarks program i Uganda. Hun går derfor ind i sin nye funktion med massiv erfaring fra felten. Et aktiv, som både ledelsen og bestyrelsen forventer gavn af.

“Vi kender i forvejen Laura som en dygtig, progressiv og ansvarsbevidst medarbejder, der selv er god til at kommunikere. Med sit venlige og positive væsen er hun vellidt på både kontoret og i felten,” siger generalsekretær Jens Vesterager og fortsætter:

“Valget af Laura signalerer desuden, at vi i ADRA finder det vigtigt, at kvalificerede medarbejdere kan avancere internt.”

Med til at beslutte

Udover ansvaret for programarbejdet i Uganda har Laura været tovholder på forskellig strategiudvikling og været ansvarlig for arbejdet med at opbygge stærke civilsamfund, herunder fremme af ligestilling mellem kønnene i ADRA’s forskellige partnerlande.

“Jeg har været glad for mit arbejde i program[afdelingen], men nu er jeg klar til at række ud og være talerør for udsatte mennesker på en anden måde. Blandt andet har ønsket om at tage del i mere overordnede strategiske overvejelser og beslutninger fået mig til at søge lederstillingen. Derudover er jeg uddannet i kommunikation og glæder mig til at kunne bidrage mere med mine kompetencer inden for blandt andet planlægning og strategiske kommunikationsprocesser,” forklarer Laura.

Vil styrke samarbejder

Den nyslåede kommunikationschef går da også ind i sin stilling med friske idéer og planer.

“Jeg vil styrke samarbejdet med private virksomheder, og her kommer vi også til at appellere til kirken. I menighederne sidder mennesker med et stort solidt netværk inden for erhvervslivet. Mange af dem er selv virksomhedsejere. ADRA skal ikke alene være en hjælpeorganisation, man kan give penge, men også være en samarbejdspartner, der kan bidrage den anden vej. Her handler det blandt andet om at finde virksomheder, der matcher ADRA’s værdier og evt. nogle af de faglige områder i vores projekter.”

Laura vil også indgå flere samarbejder med andre trosbaserede NGO’er for at kommunikere vigtige budskaber med en endnu stærkere røst.

ADRA-repræsentanterne i adventistmenighederne og de frivillige i ADRA Ung står ligeledes på Lauras liste over ønskværdige partnere.

“Mit mål er at involvere og engagere vores kirkelige bagland i langt højere grad end tidligere, så de kan blive talerør og ambassadører for ADRA.”

Stolt af ADRA

Laura sætter pris på at kunne blive i ADRA, selvom hun skifter til et helt nyt arbejdsområde.

“ADRA Danmark er en arbejdsplads, jeg er stolt af at være en del af. Vi er lige blevet set igennem sømmene på vegne af vores største donor – Udenrigsministeriet. Den endelige rapport bekræfter, at vi gør et topprofessionelt og bundsolidt arbejde. Selvfølgelig løber vi konstant ind i udfordringer og problemer, der skal håndteres – sådan er humanitært arbejde ude i verden – men vores programmer ændrer rent faktisk menneskers liv. Derudover har vi gode arbejdsvilkår i forhold til familieliv og et godt kollegialt fællesskab. Hvorfor forlade det?” spørger Laura retorisk.

Til oversigt