Menu

Nyheder

Kommunikationsweekend på Vejlefjordskolen den 27. - 29.9.2019

04.10.2019

Tekst: Victor Hulbert
Foto: Tor Tjeransen, Victor Hulbert

Næsten 60 deltagere på det nordiske ‘Adventist Communication Academy’ deltog på Kommunikationsweekend på Vejlefjordskolen, for at høre, hvad der ikke blev sagt, lære, hvad de ikke vidste, og netværke på tværs af uudforsket territorium.

Digital kommunikation af evangeliet var på dagsordenen, sammen med en vægt på at sikre, at vores venner uden for Kirken faktisk forstår, hvad adventisterne prøver at sige. Weekenden var en samarbejdsindsats fra de danske, norske, svenske og finske kommunikationsafdelinger.  ”Vi er nødt til at blive meget involveret i de forskellige digitale platforme i dag, for virkelig at følge vores pionerer,” sagde Jan-Gunnar Wold, Den Danske Unions kommunikationsleder.

Mathias Wehrsdorf, en it- og socialmedieekspert fra Den Danske Union, delte to præsentationer om brugen af ​​sociale medier, og Glen Somerville præsenterede det kirkelige mediearbejde i Finland.  Somerville var især begejstret over at se et bedre websamarbejde, der udviklede sig mellem de nordiske lande, som et middel til bedst at udnytte kirkens ressourcer.

David Cederström fortalte, hvordan produktionen af ​​podcasts i Sverige kan nå ud til både kirkemedlemmer og offentligheden.  ”Tiden er inde til, at vi som kirke bør overveje at bevæge os væk fra at skjule vores identitet,” sagde Tor Tjeransen, kommunikationsleder for Den Norske Union. Han præsenterede det norske tiltag for branding af de forskellige kirkeaktiviteter som ‘Adventist Education’, ‘Adventist Health’, ‘Adventist Media’ og så videre. Tjeransen understregede også vigtigheden af ​​at bruge ordentligt billedmateriale til ophavsret til kirkens aktiviteter.

En af nøgletalerne, Daryl Gungadoo, Adventist Review, kunne ikke deltage personligt, men ved hjælp af et interaktivt videolink delte han avanceret teknologi og ideer om, hvordan neurovidenskab kan hjælpe os med mere viden om, hvordan vi målretter vores budskab for at maksimere virkningen, og hjælpe med at tiltrække mennesker til Kristus. 

Lehnart Falk udfordrede lørdag morgen menigheden til at tænke på de usagte budskaber i deres kommunikation. Lehnart Falk er pensioneret pastor og ivrig kommunikator i Danmark. Under sit sabbatsbudskab bemærkede han, hvordan apostlen Paulus formidlede evangeliet gennem en meget klar forståelse af den kultur, han arbejdede i. ”Du kan ikke kun regne med det du siger, da budskabet folk hører, ligger lige så meget i de ting du formidler, men ikke udtrykker, ”understregede han, før han appellerede til deltagerne om at være mere interesseret i mennesker end blot metoder til kommunikation

Victor Hulbert, kommunikationsleder for Den Transeuropæiske Afdeling, understregede, at historien og indholdet er det vigtigste. ”Vent ikke til du har det bedste udstyr og det bedste studie,” sagde han. ”Hvis alt hvad du har er din telefon, skal du begynde at bruge det eller andet simpelt udstyr, til at fortælle din historie, og derefter forbedre den, når du har tid og budget.” Han understregede også behovet for at fokusere på de spørgsmål, som samfundet omkring fokuserer på. ”Se på store jubilæer eller lokale begivenheder. Hvad har adventister at sige om emnet? Har vi en historie at fortælle? ” 

Næste års Kommunikationsweekend på Vejlefjordskolen den 25. – 27. september er allerede booket.

Læs mere her

Til oversigt