Anderledes

Adventisterne er ligesom andre kristne, men alligevel ikke helt. Det er ofte, at folk gerne vil vide, hvordan vores tro adskiller sig fra den tro, som man finder i andre kristne kirker. Vi kan hurtigt nævne et par eksempler på, hvordan vi forstår Bibelen lidt anderledes end andre gør.

Sabbatten

Dengang Gud skabte verden, så gjorde han den syvende dag til en hellig dag. Verden er ikke så god, som den var dengang, men vi tror på, at Gud en dag vil genskabe verden. Sabbatten er den dag i ugen, Gud har sat til side for at minde os om både skabelsen og genskabelsen. Den starter fredag solnedgang og slutter lørdag solnedgang.

Kroppen

Nogle kristne tror, at mennesket har en udødelig sjæl, og når kroppen dør, så lever sjælen videre. Adventisterne tror, at menneskets krop er en sjæl – ikke at den har en sjæl. Det betyder, at kroppen er vigtig. Uden kroppen, så ville vi ikke eksistere. Hvordan du påvirker din krop er derfor også vigtigt for, hvordan din sjæl har det. Det er også derfor, at adventister ofte går meget op i at leve sundt.

De dødes tilstand

Hvis mennesket ikke har en sjæl, der lever videre, når man dør, hvad sker der så? Adventisterne tror, at døden er som en søvn – som Jesus også kaldte det. Man mærker intet, når man er død, fordi man ikke eksisterer. Når Jesus kommer igen, så vil Gud genskabe kroppen, og så vil man vågne op og føle det, som om der kun er gået et øjeblik siden man døde.

Fortabelsen

Mange kristne tror, at hvis man ikke tager imod Jesus, så bliver man smidt i et brændende helvede, hvor man skal pines til evig tid uden håb eller nogen udsigt til hvile. Vi adventister tror, at Bibelen siger noget andet. Den siger, at de fortabte vil blive udslettet og ophøre med at eksistere, og at de fortabtes straf er døden i bogstaveligste forstand. Dette er dog alligevel en forfærdelig og trist skæbne for det fortabte menneske, som Gud langt hellere så blive frelst.

Jesu genkomst

Adventisterne er langt fra alene om at tro på, at Jesus snart kommer igen og vil etablere sit rige. Denne tro finder man også i de lutheranske kirkers trosbekendelse. Men ingen har lagt vægt på denne tro i samme grad som adventisterne. Vi ved ikke, hvornår det sker, men vi ved, at dagen kommer, og det glæder vi os til. Vores navn refererer faktisk direkte til Jesu andet komme, altså hans "advent".



BIBELVERS

2 Kor 8,9
– og I kender vor Herre Jesu Kristi nåde, at han for jeres skyld blev fattig, skønt han var rig, for at I kunne blive rige ved hans fattigdom.
Find vores kirker og afdelinger