Menu

Nyheder

Elever ved adventistskoler præsterer godt

16.02.2020

Tekst: Nina Myrdal /Holger Daugaard
Foto: Tor Tjeransen/ADAMS

Dr. Elissa Kido er professor i pædagogik og leder af Center for Research on Adventist Education (CRAE), der forsker i adventistuddannelse fra børnehave og gennem 12 skoleår. I undersøgelsen Cognitive Genesis1 blev opdaget sensationelle resultater. Undersøgelsen omfattede 52.000 elever på adventistskoler i USA, Bermuda og Canada. Det var en undersøgelse, der blev gennemført over fire år. Ifølge Elissa Kido repræsenterer de studerende et gennemsnit af samfundet. Det vil sige, at selv om eleverne gik på privatskoler, tilhører de fleste af elevernes forældre ikke den øverste middelklasse. Forskningen er ikke finansieret af Adventistkirken, og der er anvendt standardiseret praksis, der er anerkendt og brugt andre steder.

Undersøgelsen viser, at elever på adventistskolerne klarer sig bedre på alle niveauer. Men det mest opsigtsvækkende er, at eleverne på adventistskolerne klarer sig bedre, end man normalt ville forvente med hensyn til målte parametre. Professor Kido kalder derfor eleverne på adventistskolerne for overpræsterende. Effekten bliver større jo flere år eleverne er i adventistskolesystemet og elever, der blev overført fra andre skoler til adventistskoler, har haft en markant forbedring i deres skolepræstationer.

Forskningen viser også, at der ikke var nogen forskelle i ydeevne mellem små og store adventistskoler. By og land kom ligeligt ud i undersøgelsen. Myten om, at de små skoler ikke giver eleverne de samme muligheder som de større, er således punkteret. Det er også overraskende, at antallet af dollars per studerende heller ikke gøre nogen forskel i de studerendes præstationer.

Succesfaktorer
Hvilke faktorer bidrager til disse gode resultater? Det forventes, at dette skyldes den holistiske tilgang til adventistuddannelse: fokus på hoved, hånd og hjerte. Skolepræstationerne var størst blandt elever, der:

  • Har et positivt åndeligt fokus
  • Har et godt forhold til deres forældre, og
  • Tager sig af deres eget helbred

Men det bør undersøges nærmere, og derfor har man indledt en undersøgelse af, om elevernes verdenssyn påvirker skolens præstationer.

Læs mere her

Til oversigt