AHS

En glædelig afrikanersabbat i Viborg

12.05.15 - Tekst og fotos: Ingelis & Sven Hagen Jensen

Congolesere og rwandesere satte hinanden stævne den 9. maj til en inspirerende afrikanersabbat i Viborg. Guds ord og fællessangene fyldte meget. For en gangs skyld var bibelstudium, prædiken og sangene alle på kinyarwanda – kun børnehistorien var på dansk. Der var selvfølgelig oversættelse til dansk for den ikke afrikanske del af Viborg menighed. Tak Moise! Det klarede du bare fint. 

AHS

Afrikanerne kommer fra en dybt åndelig baggrund, hvor det er naturligt at tale og synge om Gud og bekende sin tro. I mødet med Danmark oplever de et sandt bombardement af ublu verdslighed og besnærende materialistisk indflydelse i det daglige, og et hæsblæsende tempo, de ikke er vant til. Og i kirken kan bibelstudium og forkyndelse somme tider føles fjern og intellektuel – og salmerne være fyldt med svære ord og ikke så sjældent sunget uden følelse og gejst. Man er bekymret for børnene og de unge. Kan vi bevare dem i menigheden? Og hvad med vores eget åndelige liv? Hvordan holder vi det i live?

AHS

Da er det godt at komme sammen engang i mellem og høre Guds ord forkyndt på sit eget sprog og med berøring til de udfordringer og vanskeligheder, man møder i hverdagen – og med tro og tillid til den Gud, som altid har været en naturlig del af deres liv. Og så glæden ved at kunne udtrykke sin tak og tro gennem de inderlige bønner og velkendte åndelige sange med typisk afrikansk intonation og rytme. Vi, der kikker med fra sidelinjen, kan ikke undgå at se den glæde og indlevelse, der kommer til udfoldelse, når afrikanere synger på deres eget sprog. – Der var jo også engang, da danske adventister holdt af at synge de indholdsrige og dybt åndelige danske salmer.

Efter fællesspisning, et par sangindslag og flere fællessange blev der takket af for en dejlig sabbat i Viborg. 



BIBELVERS

Luk 8,50
Men da Jesus hørte det, sagde han til ham: »Frygt ikke, tro kun, så vil hun blive frelst.«
Find vores kirker og afdelinger