Menu

Hvordan finder jeg Gud?

Ugeblade og bøger fortæller os ofte, at vi skal søge den indre gud i os. At søge stilhed og indre refleksion, synes vi er vigtigt. Men når vi taler om at finde den tro på Gud, som bygger på det gudsbillede Bibelen fortæller om, er dette ikke en kraft eller indre stemme. Den indre stemme kan lede til Gud, men er ikke Gud.

Der er utallige historier om mennesker, der "har fundet Gud", og ofte er dette baseret på en dramatisk begivenhed. Noget der var livstruende for en person, hvor løfter blev afgivet om at tro på Gud, såfremt man blev reddet. Og når vi ser, hvordan nogle mennesker bliver så altopslugt af denne begivenhed, fremtræder de måske lidt overgearede og skøre, måske endda som religiøse fanatikere. Hvis du lever et stille og roligt liv, har job, familie, cykel i garagen og grill på terrassen, har du måske intet ønske om at blive så dramatisk, og du har måske heller ikke oplevet så mange livstruende situationer. Derimod kan du synes, at Gud er for de svage, dem der skal reddes fra et eller andet, men sådan er du bare ikke selv.

At blive fundet af Gud, tilfører nye dimensioner til dit liv

Selvom du ikke tror på Gud, har du sikkert gjort dig nogle tanker om, hvad der kræves. Du skal gå i kirke. Du skal læse. Du skal bede. Du skal være god og rar og aldrig blive vred.  Men dette er altså ikke noget der kræves, for at finde Gud! Meget kan være godt og sandt, men man behøver ikke være en personlig kristen, for at være en god person. At finde Gud, er ikke som at vælge et politisk parti. Det kan mere sammenlignes med at gå på fisketur med statsministeren. En fisketur med statsministeren er meget konkret. At møde Gud er mere usynligt, men resultatet er i højeste grad synligt.

Det, vi kan vide om Bibelens Gud,  finder vi ved at se på, hvad Bibelen fortæller. Og heri er faktisk nøglen til at finde Gud! Det er enklere end du måske tror.

Sådan kan du finde Gud

Mennesker bliver troende på lige så mange måder, som der findes mennesker. Det kan være noget du lytter til, det kan være en traumatisk oplevelse i dit liv, en sang der betyder meget for dig, et råd fra en ven eller noget andet, der rører noget specielt i dig. Derfor er det umuligt at pege på den eneste måde, hvorpå du kan finde Gud. Egentlig er det ikke dig der finder Gud, men Gud der finder dig!  I Bibelen står der, at "den som søger skal finde, og den som banker på, for ham skal der lukkes op".

Alligevel er der nogle principper der træder frem, hvis man læser historierne i Bibelen.



  • Reflekter over tilværelsen

    Du reflekterer sikkert over livet, døden, tro og spiritualitet. Du tænker. Du undrer dig. Måske leder du endda efter noget dybere i din tilværelse. Denne refleksion er  vigtig. De fleste Kristushistorier i Bibelen omhandler møde mellem Jesus og en person, der har reflekteret over tilværelsen.

    Tag dig tid til at tænke. Når du kører bil. Når du går tur med hunden. Hvis du gør dig lidt dybere tanker, end at du planlægger din hverdag, vil du mærke om du ønsker mere i tilværelsen. Hvis du ellers bare er tilfreds som du har det, kan det alligevel tilføre dig nye impulser i tilværelsen. At reflektere er sundt, uanset formål.

  • Ærlighed overfor dig selv

    Det er ikke altid nemt at være ærlig. Specielt ikke overfor én selv. Mange lever i et selvbedrag, hvor frygten for kaos eller intetheden forhindrer dyb ærlighed. Alle de mennesker, der mødte Jesus, og hvor noget af dette er nedskrevet i Bibelen, viser mennesker som mødte Jesus baseret på en form for  selverkendelse. At være oprigtig i sin søgen eller ønske om at finde Gud, at oprigtigt ønske at finde en dybere mening med tilværelsen, vil hjælpe dig godt på vej. Bibelen siger, at vi mennesker har en fri vilje til at vælge, og de fleste valg du tager i livet, gør mest for dig, hvis de er baseret på din indre ærlighed. Noget du vil. Noget du ønsker. Selvom du ikke taler højt om det, eller andre kan se det.

  • Tal til universet

    Hvis det at blive en troende, at finde Gud, består i at noget "udenjordisk" får kontakt med dig - kald det universets kraft, livets lys, eller universets guddom - er det vigtigt, at din refleksion og ærlighed fører dig til et punkt, hvor du henvender dig til universet. Det betyder, at du siger eller tænker, "hvis der er en Gud der ude, hvem du end er, så vis dig for mig. Grib fat i mig. Lad mig erfare dig". Dette er faktisk en bøn. En bøn til noget udenfor dig selv. Og såfremt det er rigtigt, hvad der står i Bibelen, så vil universets skaber, den Jesus som Bibelen omtaler, på et eller andet tidspunkt gribe fat i dig. Måske ikke idag. Måske ikke imorgen. For måske er der en vej du skal gå, som du ikke helt kan se. Hvis du oprigtigt ønsker at møde Gud, kan du også finde ham!

  • Det er faktisk overnaturligt

    Her er årsagen til, at troen på Gud adskiller sig fra en "religionstro", hvor man sympatiserer med buddhisme, spiritualisme, eller kristendom generelt. At erkende og mærke Gud er faktisk noget magisk. Det kan ikke altid forklares. Der sker noget. Det kan være alt fra en stille overbevisning til dramatiske følelser, men fælles er, at det medfører en ny dimension i livet! Det er personligt, det er gennemgribende, det giver dit liv retning og mening, men det løser ikke nødvendigvis alle dine besværligheder. Mødet med Jesus Kristus, den opstandne, den levende, ham der betalte ondskabens pris på korset, er hvad der gør den kristne tro helt anderledes end alle andre religioner og livssyn. Dette møde kan du også opleve! Kært barn har mange navne siger man, og denne oplevelse er hvad mange mener med "at møde Jesus". Noget der måske lyder underligt, hvis man ikke selv har oplevet det. Men når du gør, giver det hele faktisk mening !