Menu

Bibelstudier

02
dec
2023

9. Mennesker og magt

Studietekster

Hent studie 9 som pdf

Luk 19,1-10
Matt 19,16-22
Ordsp 13,7
Ordsp 15,16
Ordsp 28,6

Oversigt

I vores del af verden er der ikke så stor forskel på rig og fattig. Der er godt nok nogen, der kører Ferrari og tager på ferie til fjerne himmelstrøg, men det er ikke de fleste. Og vi har som regel heller ikke noget imod det, for vi har stort set alle, hvad vi har brug for og får vores primære behov dækket. Men der findes mennesker i Danmark, der kun kan drømme om en ferietur til Gran Canaria og ikke har råd til julegaver til børnene. De har måske svært ved at få det hele til at løbe rundt, men der er et socialt sikkerhedsnet i Danmark, så ingen bliver nødt til at bo på gaden eller dø af sult. Er der forskel på at fortælle evangeliet til dem med overflod og dem, som har meget lidt? Er det lettere for de dårligt stillede at tro på Jesus end det er for de rige og indflydelsesrige? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvordan håndterer vi sociale forskelle?

Rigdom, magt og evangeliet

Bibelen omtaler flere mennesker, der havde magt og/eller var rige. I nogle tilfælde ender historierne godt, og vi ser, at rigdommen ikke stod i vejen for troen. I andre tilfælde ser vi, at rigdommen blev prioriteret højere end troen. Det ser ud til, at Jesus ikke lægger vægt på hvor meget, man ejer, men på hvordan man arbejder og forvalter det, man har fået til noget bedre. Hvordan er forholdet mellem rigdom, magt og evangeliet? Skal vi søge det middelmådige eller det dårlige, så vi kan have mere brug for Gud? Hvorfor siger Jesus, at det er svært for en rig at komme ind i Guds rige? Abraham var meget rig. Job havde meget besvær. Er der en sammenhæng mellem ens livssituation og ens tro?

Udstråler vi noget, der tiltrækker de rige?

Hvordan vil mennesker, der har dyre huse og fint tøj reagere, hvis du inviterer dem med til din kirke, som er enkel, gammeldags og måske i mindre god stand? Er de fysiske rammer vigtige for disse mennesker? Hvorfor (ikke)? Har min fremtoning noget at sige, når jeg er sammen med velhavende mennesker? Hvilke behov kan indflydelsesrige personer have? Hvad kan man mangle, selv om man tilsyneladende har alt? Hvad har kristendommen og vi at tilbyde de rige og magtfulde? Hvorfor? Skal vi vidne på forskellig måde til rig og fattig? Skal vi stræbe efter rigdom og magt, eller skal vi undgå dem? Hvorfor?

Kommentarer til studieteksterne

Luk 19,1-10 | Den lille mand og det store træ

Zakæus er afledt af det hebraiske navn Zechariah, som betyder ”den retfærdige“. Navnet Zakæus og hans erhverv som skatteopkræver er en modsætning. Det var romerne, der opkrævede skatter. Stillingen som skatteopkræver blev tildelt efter et slags udbudssystem. De, der fik jobbet, lovede at levere, hvad romerne krævede i skat fra området. Desuden brugte tolderne deres position til at skaffe sig selv og sine familier rigdom og fordele. Zakæus var blevet rig ved at afpresse folk (Luk 19,8). Skatteopkræverne var i samme sociale kategori som tiggere, tyve og landevejsrøvere. Lukas fortæller historien på en levende måde: En mand, der gerne vil se Jesus. Da han var lille af vækst, kunne han ikke se over dem, der stod foran ham, og han blev ikke lukket igennem, fordi folk foragtede ham. Zakæus så et morbærtræ et stykke længere fremme. Zakæus løb. Kun børn løb. De, der var voksne og ønskede at blive respekteret, gik roligt og ærefuldt. Så gør Zakæus noget helt uhørt: Han klatrer op i et træ. Kun børn klatrede i træer. Morbærtræet kan blive 10-12 meter højt, med en op til seks meter tyk stamme og en krone på op til 35 meter i diameter. Træet er let at klatre i. Frugten vokser i klaser og ligner små figner.

Matt 19,16-22 | Den rige unge mand

Der står om manden, at han ”var meget velhavende“. Der var ikke mange rige mennesker på Jesu tid, så den unge mand var højst sandsynlig en berømthed. Jesu spørgsmål og mandens svar ville blive byens samtaleemne. Jesus sagde: ”Det er lettere for en kamel at gå gennem et nåleøje end for en rig mand at komme ind i Guds rige“ (vers 24). En kamel gennem et nåleøje er en fysisk umulighed. Det er det samme med frelse: For mennesker er det umuligt, men for Gud er alt muligt.

Eftertanke

Hvad viser Zakæus’ adfærd om hans ønske om at se Jesus? Hvordan kan vi skabe plads til, at en ”Zakæus“ kan se Jesus, selv om vi ikke forstår vedkommende eller finder opførselen mærkværdig? Jesus siger til den rige unge mand: ”Hvis du vil have evigt liv, skal du holde buddene!“ Er det muligt at blive frelst ved at holde buddene? Er Jesu opfordring til at sælge alt og give til de fattige kun til den unge mand, eller er det en opfordring til Jesu efterfølgere til alle tider? Hvorfor (ikke)? Ordsprogenes Bog begynder med en beskrivelse af bogens formål (se Ordsp 1,1-6). Underviser Ordsp 13,7, 15,16 og 28,6 om rigdom på en måde, der opfylder det formål, der er angivet i bogens indledende vers?

 

Refleksjonsspørsmål

Baggrund for teksten
• Hvad er en af de vigtigste tanker, du tager med dig, i det du har læst?
• Hvilken
hensigt tror du, forfatteren havde med at skrive det?
• Hvem skrev forfatteren til?
Hvem havde forfatteren i tanke?
• Hvad er den
historiske sammenhæng?
• Hvorfor blev teksten taget med i
Bibelen?


Reaktioner på teksten
• Hvilken stemning giver teksten dig (trist, inspireret, glad…)?
• Hvilke
uenigheder kunne man forestille sig hos forskellige læsere?
• Hvad synes du er vanskeligt eller
problematisk i det, du har læst?
• Hvilke ord og udtryk
husker du umiddelbart bedst fra teksten?
• Hvilke vers, ord eller udtryk ville du
understrege?


Hvad kan jeg bruge det til?
• Er er noget, der er vigtigt at fortælle andre, af det du har læst?
• Hvad er mest historisk information, og hvad er
universelle principper?
• Hvis du skulle lave et “
trospunkt” ud af teksten, hvad ville det så være?
• Hvad
fortæller det, du har læst, om, hvem Gud er, og hvad han ønsker?
• Hvilket
budskab tror du dette kan have for dem, der ikke er troende?